Warunki szwedzkich przewoźników promowych dotyczące przewozu osób oraz ich bagażu drogą morską z portem wyjścia i/lub wejścia w Szwecji. Warunki niniejsze zostały przyjęte w czerwcu 1980 r. przez Stowarzyszenie Armatorów po przeprowadzeniu negocjacji ze Szwedzką Radą Polityki Konsumenckiej.
1.1. Przez "bagaż" rozumie się jakikolwiek przedmiot, również pojazd, przewożony na koszt pasażera i nie traktowany jako ładunek.
1.2. "Bagaż podręczny" oznacza jakikolwiek przedmiot będący w faktycznym posiadaniu pasażera w czasie podróży, jak również każdy przedmiot, jaki przechowuje on w swojej kabinie, bądź też w inny sposób sprawuje nad nim pieczę podczas podróży, włączając w to jakikolwiek przedmiot przechowywany przez pasażera wewnątrz jego pojazdu lub też umieszczony na pojeździe.
1.3. "Ładunek" oznacza wszelkie przedmioty, których pasażer nie może mieć w swoim faktycznym posiadaniu, ani sprawować nad nim pieczy, bądź też przechowywać wewnątrz swojego pojazdu lub na pojeździe podczas podróży. "Ładunek" oznacza również przedmioty zajmujące miejsce w ładowni statkowej bądź towary o przeznaczeniu handlowym o wadze przekraczającej 150 kilogramów przewożone wewnątrz pojazdu pasażera lub umieszczonego na pojeździe. Następnie "ładunek" oznacza autokary (autobusy) i podobne pojazdy wykorzystywane do świadczenia profesjonalnych usług - regularnych i na zlecenie - grupowych przewozów pasażerów.
Prawo Szwedzkie
2.1. Z zastrzeżeniem praw określonych w klauzuli 2.2 poniżej, niniejsze Warunki będą miały zastosowanie do każdej usługi przewozu wykonywanej przez Przewoźnika.
Prawo zagraniczne i specjalne przepisy
2.2. Prawo zagraniczne może mieć zastosowanie do przewozu drogą morską określonego w Klauzuli 6.5., który wykonywany jest przez przewoźnika innego niż wzmiankowany Przewoźnik. Oddzielne warunki mają zastosowanie do przewozu promem kolejowym na podstawie tzw. biletu bezpośredniego. Odnośne informacje można uzyskać w przedsiębiorstwie kolejowym.
3.1. Rezerwacja miejsc pasażerskich oraz przestrzeni dla przewozu pojazdów w transporcie na dalekich dystansach winna być dokonywana z wyprzedzeniem. Bez takiej rezerwacji, miejsce dla pasażera i pojazdu nie zostanie zapewnione. Przez transport na dalekich dystansach należy rozumieć wszelki transport inny niż ten, o którym mowa w Klauzuli 3.2.
3.2. Rezerwowanie miejsca dla pasażera oraz przestrzeni dla pojazdu zalecane jest również w transporcie lokalnym, jeśli pasażer zmuszony jest podróżować w określonym terminie, przy czym brak jest pewności, że wolne miejsca osiągalne będą w dowolnym czasie. Przez "transport lokalny" należy rozumieć rejsy ze Szwecji do Danii, na Gotlandię, do Norwegii i na Wyspy Alandzkie.
3.3. Pasażer i Przewoźnik zawierają pomiędzy sobą wiążącą Umowę w jeden z następujących sposobów:
4.1. Przez anulowanie rezerwacji należy rozumieć również nie zgłoszenie się pasażera do odprawy lub też jeśli pasażer nie uzyskał pozwolenia na odpłynięcie z jakiejkolwiek przyczyny.
4.2. Koszty anulowania rezerwacji:
Taryfa Economy
Taryfa Flexi
Taryfa Premium
Rezygnacja z rejsu okrężnego:
Rezygnacja z imprezy turystycznej bez zakwaterowania na lądzie:
Rezygnacja z imprezy turystycznej obejmującej zakwaterowanie na lądzie (noclegi w hotelu, domku letniskowym lub w innej formie zakwaterowania na terenie Skandynawii):
4.3. W przypadku podróży obejmującej także podróż powrotną, opłata za anulowanie rezerwacji pobierana będzie z uwzględnieniem okresu czasu pomiędzy dniem wycofania rezerwacji, a każdą datą wypłynięcia traktowaną z osobna.
5.1. Bilet należy okazywać przy odprawie przed wejściem na statek oraz w związku z dowozem autobusowym, jeżeli obejmuje go cena biletu. Dodatkowe świadczenia jak dojazd autobusowy, pobyt w hotelu, wycieczki i posiłki mogą być zawarte w cenie biletu tylko wtedy, gdy zostały one w nim osobno wyszczególnione.
5.2. Przewoźnik może dokonać przewozu na konkretnej linii przy użyciu swoich zwykłych statków bądź przy użyciu jakichkolwiek innych odpowiednich jednostek.
6.1. Przewoźnik odpowiedzialny jest za szkody lub straty zaistniałe w czasie podróży oraz za opóźnienia, jeżeli takowe szkody, straty bądź opóźnienia powstały w wyniku zaniedbania ze strony przewoźnika lub osoby, za którą odpowiedzialny jest Przewoźnik. Na mocy rozdziału 15.par.20 Szwedzkiego Kodeksu Morskiego, w niektórych przypadkach na Przewoźniku spoczywa obowiązek udowodnienia - celem podjęcia przekonywującej obrony - iż nie dopuścił się on jakiegokolwiek zaniedbania. Co się tyczy odpowiedzialności za opóźnienia , należy brać pod uwagę to, że publikowane rozkłady rejsów opierają się na założeniu panowania normalnych warunków żeglugi. W przypadku, jeśli Przewoźnik zorganizował transport pomocniczy przy użyciu środków innych niż statek, Przewoźnik przyjmuje na siebie odpowiedzialność za szkody lub straty zgodnie z przepisami mającymi zastosowanie do takich środków transportu.
6.2. Odpowiedzialność Przewoźnika za szkody, straty lub opóźnienia ograniczona jest stosownie do postanowień Szwedzkiego Kodeksu Morskiego. Ograniczenie odpowiedzialności zgodnie z Klauzulą.
6.3. i 6.4. oraz zastrzeżenia tyczące potrąceń stosownie do Klauzuli 6.6. nie mogą mieć zastosowania dla dobra Przewoźnika, jeśli zostanie udowodnione, że szkody, straty lub opóźnienia zostały spowodowane przez osobę z zarządu Przewoźnika rozmyślnie bądź przez poważne zaniedbania.
6.3. Kwoty ograniczeń określonych w Szwedzkim Kodeksie Morskim zostały wyrażone w Specjalnych Prawach Ciągnienia (SDR) Międzynarodowego Funduszu Walutowego. Aktualną wartość SDR można znaleźć w prasie codziennej pod nagłówkiem Kurs Wymiany Walut. Wymienione poniżej maksymalne kwoty dotyczące odpowiedzialności Przewoźnika wyrażone są w SDR-ach oraz szwedzkich koronach wg kursu w dniu 24.02.2006 (1 SDR=10,47 SEK).
Uszkodzenie ciała lub śmierć 175,000 SDR (ok. 1,832,250 SEK)
Opóźnienia ze skutkiem dla pasażera 4,150 SDR (ok. 43,450 SEK
Szkody, straty lub opóźnienia odnośnie:
Powyższe limity odnoszą się do każdej podróży. Limity nie zawierają odsetek ani kosztów postępowania sądowego. W razie poważnego wypadku, postanowienia zawarte w rozdziale 9. Szwedzkiego Kodeksu Morskiego mogą skutkować zastosowaniem dalszych limitów.
6.4. Wyjątki od odpowiedzialności.
Przewoźnik zwolniony jest od odpowiedzialności odnośnie:
Przewoźnik nie może powoływać się na klauzulę uwalniającą od odpowiedzialności (egzoneracyjną) w przypadku zaistnienia okoliczności wskazywanych w klauzuli 6.2 par.2. Przewoźnik nie jest odpowiedzialny za wartości pieniężne, przedmioty sztuki i inne przedmioty wartościowe, jeśli nie zostały one zdeponowane u Przewoźnika zgodnie z oddzielną umową.
6.5. Wyłączenie odpowiedzialności za przewóz morski wykonane jest przez przewoźnika innego niż wzmiankowany Przewoźnik. Jeśli w bilecie wskazuje się bądź też jeśli zostało to uzgodnione w inny sposób, iż przewozu dokona - w całości lub określonym zakresie - inny przewoźnik, to Przewoźnik zostaje uwolniony od odpowiedzialności za szkody, straty lub spóźnienia spowodowane w rezultacie wyboru tegoż innego przewoźnika i zlecenie mu wykonania usługi przewozu w części lub w całości.
6.6. Potrącenia
Przewoźnik zastrzega sobie, że pasażer ponosić będzie ryzyko do wartości potrąceń określonych poniżej:
Przewoźnik nie może zastosować powyższych potrąceń w razie wystąpienia okoliczności wskazywanych w Klauzuli 6.2 par.2. ani też w razie całkowitej utraty statku.
Ładunek przewożony jest stosownie do rozdziału 13. Szwedzkiego Kodeksu Morskiego. Opłaty frachtowe pobierane są zgodnie z obowiązującą taryfą.
Bagaż lub bagaż podręczny mogący stanowić zagrożenie lub też znaczną uciążliwość dla statku, ludzi bądź ładunku nie może zostać wniesiony na statek jako bagaż lub bagaż podręczny, lecz musi być on zgłoszony jako ładunek i przewożony stosownie do specjalnych przepisów. Rozdział 15 art. 8. w Szwedzkim Kodeksie Morskim nakłada na pasażera obowiązek poinformowania Przewoźnika o cechach niebezpiecznych bagażu przed rozpoczęciem podróży. Zależnie od okoliczności, Przewoźnik ma prawo, bez żadnej odpowiedzialności z tego tytułu, do wyładowania niebezpiecznego bagażu lub bagażu podręcznego na brzeg względnie jego unieszkodliwienie lub zniszczenie w przypadku, gdy Przewoźnikowi nie zgłoszono uprzednio cech niebezpiecznych takiego bagażu. Jeżeli niebezpieczny bagaż lub bagaż podręczny spowodował szkody dla Przewoźnika lub statku, pasażer poniesie z tego tytułu odpowiedzialność w razie stwierdzenia związku pomiędzy powstaniem szkody a zaniedbaniem ze strony pasażera lub osoby, za którą pasażer jest odpowiedzialny.
Wymogi dotyczące przewozu żywych zwierząt są regulowane przez przepisy Unii Europejskiej. Informacje na temat przewozu zwierząt domowych na linii Gdynia - Karlskrona można uzyskać m.in. pod numerem infolinii.
Roszczenia i zażalenia winny być niezwłocznie zgłaszane oficerom pokładowym. Wniesienie oficjalnego roszczenia wobec Przewoźnika winno nastąpić w odpowiednim czasie po zaistnieniu szkody bądź straty.
Podjęcie kroków prawnych w razie nie znalezienia polubownego sposobu rozwiązania sporu jest możliwe tylko poprzez jedne z poniżej wymienionych sądów, przy czym wybór sądu leży w gestii strony powodowej:
Poniżej wymienione roszczenia ulegają przedawnieniu, chyba że stosowane kroki prawne zostały podjęte we właściwych sądach (Patrz: Klauzula 11) z zachowaniem podanych terminów:
1. Roszczenie o odszkodowanie z tytułu uszkodzenia ciała lub opóźnienia
2. Roszczenie o odszkodowanie z tytułu szkody, straty lub opóźnień w odniesieniu do bagażu w związku z przewozem pasażera.
Pasażerowie proszeni są o dokonanie ubezpieczenia na czas podróży morskiej oraz pobytu za granicą. Informację można uzyskać w biurach podróży oraz w niektórych przypadkach podczas odprawy na terminalu.
Wybierz bezpieczne rezerwacje biletów promowych. Gwarancja ceny przewoźnika, terminu oraz miejsca na promie przy potwierdzonej rezerwacji dla rejsów pasażerskich.
Wypełnij formularz rezerwacji i przejdź dalej aby dokonać rezerwacji biletu promowego lub poznać ceny dla wybranego rejsu.
Rezerwacja telefoniczna
pn-pt: 8:00-17:00,
so: 9:00-13:00
Biuro czynne:pn-pt: 8:00-17:00
so: 9:00-13:00
Rezerwacja biletów promowych / InformacjaTelefon: 570 006 336